W związku z coraz częstszymi pytaniami o optymalizację, postanowiłam wypisać jej najważniejsze aspekty. Nadal zdumiewa mnie ignorowanie przez wiele firm z naszej branży przygotowania wykonywanej strony pod tym kątem. Zwracają się do nas klienci, których świeżo wykonana strona nie ma wypełnionych nawet głównych metadanych o innych aspektach optymalizacji nie wspomnę... Wstyd mi za tych "fachowców", gdy po raz kolejny muszę mówić - przykro mi, ale został Pan/Pani nabity w butelkę, tą stronę należy właściwie zrobić od nowa... Napiszę wkrótce na co należny zwracać uwagę zawierając umowę na wykonanie strony www, ale teraz o głównych aspektach optymalizacji SEO.
struktura kodu źródłowego strony
To jak programista przygotuje twoja stronę od strony technicznej ma znaczenie, dlatego tak ważne jest żeby strona była poprawnie wykonana. Stosowanie gotowych rozwiązań takich jak Joomla! lub Wordpress ma tą przewagę nad autorskimi cms-ami, że ich budowa uwzględnia wymagania optymalizacyjne.
meta dane
To dane jakimi opisujemy strony i treści na nich zawarte. Obecnie google wymaga unikalnych opisów dla każdej podstrony a nie tylko globalnego opisu strony głównej, który jest wyświetlany na każdej podstronie serwisu. To bardzo ważne żeby Twoja strona miała indywidualnie ustalany title, description i keywords. I znowu Joomla, WordPress i inne cms-y tej jakości mają już wbudowane mechanizmy umożliwiające poprawne uzupełnianie wszystkich metadanych, do tego możliwe jest jeszcze doinstalowanie dodatkowych komponentów odpowiedzialnych za mapę strony czy tzw. ładne linki
grafiki i obrazki na stronie
Google dba o czas wczytywania się stron, dlatego jeśli na Twojej stronie znajdą się zbyt ciężki grafiki, nie da w tej kategorii 100% dopóki nie zajmiesz się optymalizacją grafiki. Do tego dochodzi jeszcze poprawne opisywanie obrazków znacznikami alt i title.
mobile version
Google preferuje obecnie strony dostosowane do urządzeń mobilnych - czy to znaczy, że musisz mieć dwie strony? Nie obecna technologia RWD (responsive web design) umożliwia przygotowanie jednego wyglądu strony - responsywnego - który wyświetla się poprawnie, choć nie zawsze tak samo, na urządzeniach różnego typu. Odkąd google wprowadziło wymaganie responsywności wszystkie nasze realizacje spełniają jego wysokie wymagania w tym względzie.
treść na stronie
Piszę o tym na końcu, ale obecnie staje się to najważniejszy aspekt optymalizacji SEO, który ukierunkowuje również dalsze działania na stronie na content marketing - google coraz bardziej stawia na jakość treści na stronie internetowej, coraz bardziej doskonałe algorytmy oceniają treść pod kątem zgodności z treścią całej strony i użyteczności dla użytkowników. Optymalizując treść na stronie należy pamiętać o używaniu słów kluczowych (z umiarem i logicznie), nagłówkach, linkach wewnętrznych i wielu innych aspektach, warto uzupełnić swoją stronę o wartościową wiedzę z branży, w której działamy - google na pewno to doceni.