Wielu naszych klientów pyta o pozycjonowanie stron www - czy oferujemy taką usługę, czy polecamy jakieś firmy z branży SEO, a przede wszystkim co powinni zrobić, zeby ich strona znalazła się na pierwszej stronei wyników wyszukiwania w google, a słowa kluczowe określające ich działalność. Dużo pytań i niewiele jednoznacznych odpowiedzi.
My jako firma nie świadczymy usługi zwanej powszechnie pozycjonowaniem, ale... No właśnie, zawsze jest jakieś "ale".
Tworząc stronę od podstaw mamy gigantyczny wpływ na to, jak będzie ona oceniana przez google, gdy już pojawi się w sieci. Ważne jest więc abyście Państwo - nasi Klienci - słuchali :) naszych porad w tym temacie, a Wasza strona w sposób naturalny będzie dobrze oceniana przez google. Jeśli pozwolicie nam sobie pomóc na tym etapie, zobaczycie, że firma pozycjonująca w zakresie optymalizacji strony niewiele będzie miała do zaoferowania.
Zainteresowanych bardziej tym tematem zapraszam do lektury ciekawego tekstu Dziennika Internautów 10 porad, które przeniosą Twoje rozmowy z agencjami SEO na inny poziom. Ja tylko w skrócie napiszę za nim na co warto zwrócić uwagę przy wyborze firmy pozycjonującej.
- Oferta - czy otrzymałeś konkretną ofertę, a nie marketingowy koncert życzeń z obietnicą spełnienia za pół darmo 120% złożonych obietnic. Trzeba stąpać twardo po ziemi - nie ma nic za darmo, za dobre pozycjonowanie trzeba też zapłacić. Czy się to opłaci? to już inny temat - jak przełożyć pozyskany ruch na stronie na realne zyski.
- Duża czy mała? - jaką firmę wybrać, znaną na rynku dużą agencję, która obsługuje wielkich tego świata, czy mniejszą, która nie może pochwalić się klientami znanymi nam z reklamowych bilboardów? Zasatnówmy się, kto nas będzie traktował bardziej serio i obsłuży nas jakbyśmy byli takim gigantem, bez względu jaki budżet na pozycjonowanie zamierzamy przeznaczyć.
- Portfolio - to trudna sprawa, ale jakby firma dała ze dwa numery telefonów, żeby móc porozmawiać z kimś kto z nią współpracuje, to dużo wiele wiecej warte niż setka logotypów na stronie internetowej.
- Twarde dane - biznes to biznes, w rozmowach trzeba operować liczbami, które będziesz rozumiał. Spróbuj poprosić o przeliczenie ile potencjalnie będzie Cie kosztowało zdobycie każdego klikniecia lub jednego nowego klienta.
- Papiery - niby posiadane papiery nie świadczą o profesjonaliźmie, ale jeśli komuś chciało się je zdobyć, to może ma jednak jakąś przewagę nad tymi, którym się nie chciało?
- Ludzie - w każdej branży kłopoty z świadczeniem usług zaczynają się od ludzi... Czy wybrana firma ma wystarczającą liczbę wykwalifikowanych pracowników, żeby obsłużyć solidnie również Ciebie?
- Strategia długoterminowa - nasz klient mówi chciałbym bloga (bo wszyscy mają), a ja pytam "a będzie Pan pisał posty przynajmniej raz w miesiącu"? Jeśli firma pozycjonująca ogranicza swoją ofertę do stwierdzenia płacisz za wynik i nic więcej nie musisz robić, to się zastanów. Z nicnierobienia jeszcze nikt się nie utrzymał. Strona musi żyć, zmieniać się inaczej jak antyk na strychu pokrywa się kurzem i żaden pozycjoner cudotwórca jej z tego strychu nie ściągnie.
- Optymalizacja - wracamy do tego co pisałam początku, jeśli optymalizacja proponowana przez firmę ogranicza się do zmiany tytułów kilku stron i metatagów to możesz sobei darować dalsze rozmowy, bo to nie o to chodzi w tym co nazywamy optymalizacją SEO.
- Szbko = niebezpiecznie - szybka jazda, szybkie pieniądze, szybkie pozycjonowanie - co je łączy? NIEBEZPIECZEŃSTWO. Jeśli obiecują Ci szybkie rezultaty, to ty szybko... uciekaj. Za stosowanie niedozwolonych sztuczek w pozycjonowaniu Twoja strona może zupełnie zniknąc z wyników wyszukiwania na długo.
- Narzędzia i raporty - proś o narzędzia, dzięki którym będziesz widział rezultaty, proś o raporty, które pozwolą ci oceniać na bieżąco opłacalność prowadzonych działań.
- Pieniądze - wiadomo chcielibyśmy zapłacić jak najmniej, ale czy ty chciałbyś pracować za "miskę ryżu"? Chcesz żeby firma pozycjonująca dobrze pracowała, to trzeba godnie opłacić jej pracę - oczywiście najdroższe nie znaczy najlepsze, jak zwykle trzeba podejść do wynagrodzenia z głową. Zapytać ile z zaproponowanej ceny to koszty pracowników, a ile idzie na opłacenie działań pozycjonujących.
- Najlepsza współpraca długofalowa - zmiana firmy pozycjonującej co pół roku oznacza, że wybierając nie zastanowiłeś się nad przedstawionymi wczesniej 11 punktami. Tylko opracowanie wraz z firmą długofalowego planu działania i konsekwentne jego wdrażanie da wymierne efekty. Oczywiście część działań trzeba weryfikować w trakcie rwania współpracy i dostosowaywać do zmieniajacych sie algorytmów google, ale tylko taka współpraca ma sens.
Masz pytania? napisz:
POWODZENIA